Clickbait er som pesten

Da var det på tide med et nytt innlegg å dagens tema blir clickbait og hvor grenseløst irriterende det kan være.

Fra nyhetssaker til pengemaskiner

Dere har sikkert alle opplevd å se bilder av kjendiser eller liknende, hvor teksten lyder: «Det xxxxx håpet du aldri ville få vite», eller overskrifter som «Hva damene egentlig ønsker mannen skal gjøre på soverommet». Strofer som skal spille på nysgjerrigheten din slik at du velger å trykke inn på saken.

Denne typen overskrifter er det som blir sett på som det laveste av det laveste innen kvalitets journalistikk, hvorpå folk spiller mer på fancy overskrifter kontra det faktiske innholdet i saken de skriver. Ikke bare er dette irriterende fordi leserne føler seg lurt etter å ha trykket inn på en slik sak, men mange opplever også at det blir gitt ut feil informasjon. Informasjon som i verste tilfelle kan være med på å skape rykter, feiltolkninger eller misforståelser om både personer, kulturer og hendelser.

I det små kan man tenke seg at dette ikke betyr så mye, men med et sosialt medium som Facebook så kan slike småsaker plutselig nå ut til millioner av mennesker bare på kort tid. Hva er så formålet med disse sakene? Jo, generere reklame inntekter eller følgere.

I et intervju med New York Magazine hadde Jon Stewart det her å si om clickbait:

jon-stewart-1024

”When I look at the Internet, I feel the same as when I’m walking through Coney Island. It’s like carnival barkers, and they all sit out there and go, “Come on in here and see a three-legged man!” So you walk in and it’s a guy with a crutch.”

Et av de største problemene som oppstår med clickbait journalistikk er måten viktige nyhetssaker blir overkjørt. Man kan jo spørre seg selv hvor galt ting har blitt når videoer med katter som springer i veggen er mer kommentert og delt enn det meste av viktige nyhetssaker. For min del oppleves det som vi lever i en fjernstyrt robotverden hvor mennesker bare har satt livene sine til sides for å begrave seg i slike videoer/bilder/saker. Under kan dere se et eksempel:

dafque

Nå skal ikke jeg implisere at jeg aldri ser/deler/kommenterer slike videoer selv, men når man i senere tid har startet å åpne øynene til det så innser man hvor ille det har begynt å bli.

Det som derimot er interessant bak clickbait journalistikk er å studere hvor enkelt massene lar seg kontrollere. Jeg har i senere tid følt at det som en gang var «min» Facebook, som inneholdt saker vennene mine hadde lagt ut egentlig bare har blitt en stor reklameplakat.

Grunnet endring i måten nyhetsveggen gir ut informasjon kontrolleres nyhetsveggen ikke bare ut fra mine interesser, men også fra mine venners interesser. Dette fører til at Facebook tolker at mine venner «må» jo ha like interesser som meg siden vi er venner. Det er dette som resulterer i den store økningen av videoer/bilder/saker som venner liker/kommenterer på nyhetsveggen

Etter en rask test på min egen nyhetsvegg oppdaget jeg at jeg måtte scrolle ned hele 16 nyhetssaker før jeg kom til noe som faktisk en venn av meg hadde lagt ut. Resterende var bare ting som folk hadde «likt» eller kommentert på og som i utgangspunktet kan ses på som «trash-news».

Neste gang du er på Facebook så utfordrer jeg deg til å gjøre den samme testen. Hvor mye «trash-news» er din Facebook fylt med? Er det egentlig noen grunn til å bruke Facebook, med unntak av å holde kontakt med venner via Messenger?

Referanser:

http://www.slate.com/blogs/future_tense/2014/11/06/buzzfeed_clickbait_what_jon_stewart_gets_wrong_about_internet_headlines.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Clickbait

http://io9.gizmodo.com/a-history-of-clickbait-the-first-100-years-1530683235

2 thoughts on “Clickbait er som pesten”

  1. Veldig bra skrevet om en ting som er utrulig plagende! Følte oppfordringen din og med untakk av at nå er det så mange i dette faget som legger ut ting, måtte jeg ned til nr 12 før det var en som faktisk la noe ut.

    Like

  2. Syntes dette var et kjempeinteressant blogginnlegg. Du diskuterer et tema som faktisk er undervurdert i virkeligheten, man tenker ikke over situasjonen før noen forteller deg om den. Man blir så å si lurt av markedsføringstriks brukt av journalister som ikke har nok fantasi til å komme på bedre overskrifter.

    Like

Leave a Reply

