En fremtid med Virtual Reality

Forrige innlegg blogget jeg om historien til Instagram og hvordan instagram kan utnyttes som en markedsføringskanal. I dag har jeg tenkt til å introdusere dere til Virtual Reality!

————————————————————————–

De første antydningene til Virtual Reality stammer så langt tilbake som 1860-tallet. På denne tiden var det ikke noe teknologisk utvikling, men heller kunstnere som fant opp nye male teknikker. Teknikkene gikk ut på å male /skyggelegge på et slikt vis at om man sto like foran maleriet så kunne man «lure» øyet til å se dybde i det.

Man kan vel å merke ikke trekke noen direkte rød tråd mellom VR-løsningene som vi sitter med i dag å teknikkene som ble brukt på den tiden. Likevel kan man anta at dette har fungert som en start for den videre utviklingen av bilde og video håndteringen som vi ser i dag.

Link_Trainer_(WCAM)

Allerede så tidlig som 1920 begynte en entreprenør med navnet Edwin Albert Link å designe en flysimulator som skulle fungere som et opplærings verktøy for nye piloter. Simulatoren tok hele ni år å utvikle og den fikk tildelt navnet «BlueBox». Det som skilte BlueBox fra tradisjonell teoretisk opplæring var muligheten til å «simulere» feil i instrumentpanel, brann og andre utfordringer en pilot måtte lære å mestre.

Hvem som har funnet opp beskrivelsen «Virtual Reality» eller virtuell virkelighet som det heter på Norsk, er enda usikkert til den dag i dag. Formålet forblir det samme uansett: «Å skape virkelighet i en virtuell verden»

Så hva har egentlig dette med dagens VR å gjøre?

Til forskjell fra gamledager med «mekaniske» løsninger bruker vi i dag digitale løsninger. I stedet for å være avhengig av å produsere fysiske gjenstander og bruke dette som simulerings objekter, kan man ganske enkelt gjenskape de samme tingene digitalt. Ikke bare er dette en mer kostnadseffektiv løsning, men man er ikke avhengig av å sette av plass til store fysiske simulatorer.

Virtual Reality er dermed med på å åpne opp en helt ny verden av muligheter for alle typer bransjer og mennesker. Dette kan være som eksempelet over med flysimulator, men det kan også være noe så enkelt som et reiseselskap. Forestill deg muligheten til å spasere igjennom hotellet sammen med reisefølge ditt, før dere velger å kjøpe reisen.

GearVR_Hero_Gold

Som markedsføringsmedium ser man også at VR har mange potensielle funksjoner i fremtiden. Allerede har man begynt å få VR briller som ikke er avhengig av datamaskiner, men som enkelt kan utnytte kraften i en telefon for å skape samme opplevelsen. Dette tok Volvo seg nytte av når de laget en egen VR-reklamefilm til den nye Volvo XC90.

Det mest spennende med denne type teknologi er at det er så nytt for mange. Samsung laget også en reklamefilm som kanskje er litt «over the top», men som illustrerer litt i hvordan retning man håper å ta VR for fremtiden.

Så ønsker man å studere markedsføring i sosiale medier eller generell markedsføring. Da burde man begynne å sette seg inn i Virtual Reality, siden dette kommer til å bli fremtiden. Som Samsung illustrer i sin reklamefilm, så trenger man ikke lenger å oppleve reklamen alene, men heller på et interaktivt nivå sammen med noen andre. Presterer man da å skape solide og gode kvalitets reklamer, så er man ikke veldig langt unna å oppleve at word of mouth kan ta over hele markedsføringen.

Fremtiden er her nå, det som trengs videre er kompetanse og kreativitet.

 

Referanser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Edwin_Albert_Link

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality#Before_the_1950s

http://www.vrs.org.uk/virtual-reality/beginning.html

https://www.youtube.com/watch?v=5YQuAVmk_v8

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s