Instagram Under Lupen

De fleste har nok per dags dato hørt om programmet Instagram, men det er nok ikke alle som er like klar over hvordan suksesshistorien startet.

Instagram eller «Burbn» som det først het ble laget av Kevin Systrom og tilbydde en hel del funksjoner. Brukerne fikk for eksempel muligheten til å sjekke inn på lokasjoner, planlegge fremtidige besøk til ulike steder og dele bilder. Til tross for mange gode funksjoner og muligheter tok aldri Burbn «helt av», noe som førte til at Kevin måtte revurdere strategien sin.

Kvein gikk så til ansettelse av programmereren Mike Krieger, hvor de sammen besluttet å finne ut hva som gjorde at Burbn ikke ble så attraktivt. De startet med å analysere bruksområdene til kundene for å identifisere hvilke funksjoner som ble mest brukt. Analysen avdekket at nesten ingen av de avanserte funksjonene ble brukt, men at det var bildedelingen folk var ute etter. Folk delte bilder i hytt og pine uten å ta seg nytte av noen ekstra funksjoner.

Dette førte til at de besluttet å kvitte seg med hele Burbn for å starte noe nytt og enklere. Instagram ble dermed avduket 6. oktober, 2010. Tjenesten ble allerede etter 24 timer oppført som #1 i app-store, for så senere å slå en ny rekord med å nå hurtigst 1 million nedlastinger. Denne bragden presterte de 21. desember, 2010.

Under kan dere se en illustrasjon som beskriver hvordan Instagram ble til etter bare 8 uker.

main-qimg-b5e72ec0010e9f49489cb49451907c07

(Kilde: Bilde)

Hva er så Instagram?

Instagram er en bilde- og videodelingstjeneste som tilbyr brukerne muligheten til å opprette sin egen konto, dele innhold og kommentere på andre sine bilder/videoer. Dette høres jo egentlig ganske rett frem ut, noe som det også er.

Ser man derimot på mulighetene bak en slik tjeneste når brukermassen når nesten 400 millioner aktive brukere hver måned, da kan man begynne å forstå mulighetene bak å bruke dette som et massemedia for både privatpersoner og bedrifter.

Per dags dato vil man kunne finne brukerkontoer som tilhører nesten alle forskjellige typer bransjer. Det kan være alt fra snekkerfirma, personlige trenere, transportfirma mm. Så hva kan slike bedrifter bruke et slikt medium til?

Ser man på dagens samfunn hvor kosthold og trening har blitt et sentrum for mange, kan man forstå at dette er en utmerket arena hvor personlige trenere å kan selge sin kompetanse. Her får individene muligheten til å reklamere for seg selv, sine resultater og de tjenestene de tilbyr innen trening. Jeg vet ikke helt med dere, men for min del så bruker jeg å stole litt mer på ting jeg kan «se», kontra ting jeg bare leser svart på hvitt.

Det samme gjelder også for et snekkerfirma eller eventuelt fotografer. Instagram tilbyr brukerne en mulighet til å se alt de har «skapt» med sin kompetanse. Man må nesten uansett være litt påpasselig at dette ikke er en falsk konto eller falske bilder, men det er også her det sosiale delen bak det kommer inn. Brukerne har en mulighet til å kommentere eller eventuelt like noe som blir postet av personer. Ser man da en rekke positive kommentarer på bildene kan det tenkes at dette er en troverdig konto.

Et annet moment med Instagram som gjør det utmerket til slik type bruk er måten #hastag brukes på. Her kan personer eller bedrifter ta i bruk # før de plasserer inn en tekst, for å «kategorisere» bildet. For eksempel #Hytteliv. Brukerne får dermed muligheten til å søke opp spesifikke kategorier innen gitte områder som interesserer dem.

Så tips til alle! Sjekk ut Instagram

Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Instagram

http://infospace.ischool.syr.edu/2011/12/15/what-is-instagram-and-why-is-it-so-popular/

https://www.quora.com/What-is-the-genesis-of-Instagram

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/07/instagram-used-to-be-called-brbn/373815/

 

 

 

 

Advertisements

4 thoughts on “Instagram Under Lupen”

  1. Tøft. Visste ingenting om historien, og #1 i app store etter 24 timer er ganske imponerende! Absolutt et bra verktøy for bedrifter. Troverdighet er nok nøkkelordet som du nevner. Bra innlegg!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s